Σάββατο 9 Ιουνίου 2012

Θέματα - Λύσεις Παγκύπριων Εξετάσεων Μαΐου - Ιουνίου 2012

ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Θέματα: ΕΔΩ

Λύσεις: ΕΔΩ

Εδώ και πολλά χρόνια οι Κύπριοι, θαρρώ, βρίσκονται στη σωστή κατεύθυνση όσον αφορά στην εξέταση των Νέων Ελληνικών. Είναι πολύ θετικό ότι στην Κύπρο όλοι οι υποψήφιοι εξετάζονται εκτός από τη Γλώσσα και στη Λογοτεχνία, σε θέματα που είναι, ως επί το πλείστον,  διατυπωμένα με σαφήνεια. Μήπως πρέπει και στη χώρα μας η Λογοτεχνία να συνεξετάζεται με τη Νεοελληνική Γλώσσα ως μάθημα Γενικής Παιδείας και όχι ως μάθημα μόνο της Θεωρητικής Κατεύθυνσης;
Επίσης, πέρα από επιμέρους παρατηρήσεις και ενδοιασμούς, είναι πολύ καλή ιδέα η δημοσίευση από το Κυπριακό Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού ενδεικτικών απαντήσεων.
Τα φετινά γραπτά των μαθητών στη Γλώσσα και στη Λογοτεχνία - για όσους συναδέλφους βαθμολογήσαμε πριν από λίγες μέρες - αποτέλεσαν μια ακόμα επιβεβαίωση πως το υπάρχον εξεταστικό σύστημα και το αντίστοιχο πρόγραμμα σπουδών έφτασε στα όριά του. Ευελπιστούμε πως το αναμενόμενο νέο Π.Σ. για την Β'  και την Γ' Λυκείου θα κινείται σε διαφορετική κατεύθυνση. Για παράδειγμα,  ευελπιστούμε στην εξέταση του μαθήματος της Ν. Ε. Λογοτεχνίας, στις Πανελλήνιες Εξετάσεις, να δίνεται στους μαθητές αδίδακτο κείμενο, όπως ίσχυσε για τη φετινή Α' Λυκείου. Είναι λυπηρό να διαβάζεις γραπτά τα οποία μηρυκάζουν φροντιστηριακές σημειώσεις ή χωρία σχολικών βοηθημάτων, χωρίς ο μαθητής να καταλαβαίνει καν τι γράφει... Είναι χαρακτηριστικό πως οι καλύτερες απαντήσεις δόθηκαν στο ερώτημα Δ1 όπου οι μαθητές, απελευθερωμένοι από τη στείρα αποστήθιση σημειώσεων, μπόρεσαν να αρθρώσουν τον προσωπικό τους λόγο και να ξετυλίξουν πτυχές της ευαίσθητης ματιάς τους στα κείμενα. Αν οι μαθητές της Θεωρητικής είχαν να αντιμετωπίσουν ένα άλλο ποίημα του Καβάφη ή ένα καβαφογενές, πόσοι άραγε θα μπορούσαν να αναγνωρίσουν κάποιες βασικές ιδιοτυπίες της καβαφικής ποίησης;

Δεν υπάρχουν σχόλια: